fbpx

VILPITTÖMÄSTI ONNEA!

Kevään kääntyessä kesäksi vietetään kouluissa vuoden tärkeimpiä hetkiä. Kiitospuheissa onnitellaan tehdyn työn palkinnoista ja toivotetaan ansaittua lomaa. Useissa kouluissa on tapana kevätjuhlapäivänä kokoontua yhteen juhlistamaan tuota hetkeä. Oppilaat, opettajat ja vanhemmat tavallista tyylikkäämmin pukeutuneena.

Kaikki eivät kuitenkaan saa todistukseensa kiitettävien riviä. Toisilla vuosiluokan tavoitteet ovat jääneet saavuttamatta. Aina on myös niitä oppilaita, jotka saapuvat hakemaan todistusta samassa hupparissa, jossa ilmaantuvat kouluun joka päivä, eikä tuo huppari ole vapaaehtoinen valinta. Jokainen opettaja oppii, ettei kesäloman alku ole kaikille lapsille odotettu hetki. Joillekin tuo hetki on niin vaikea, että he mieluummin jättävät todistuksen hakematta. 

Näiden lasten kohtaaminen voi tuntua vaikealta. Voiko heitä onnitella? Mistä ja miten? Vaatii rohkeutta löytää oikeat sanat.

Jokainen koululainen on vuoden aikana kohdannut monta hetkeä, joista on selvinnyt voittajana. Näistä hetkistä saa olla ylpeä! Meidän vastuullamme on selvittää mitä nuo kokemukset ovat, sillä jokainen lapsi ansaitsee kokea onnistumisen tunnetta kesäloman alkaessa.

Meidän aikuisten tehtävä on kohdata jokainen lapsi. Katsoa rohkeasti silmiin ja löytää sanat, joilla vilpittömästi toivottaa onnea. Kun pieni pää meinaa painua alas ja kyyneleet eivät ole kaukana, pienet sanat ovat tärkeitä: “Ole ylpeä onnistumisista.”

Jaa sosiaalisessa mediassa
Saattaisit myös pitää näistä
family, sun, love-7392843.jpg

Miten ADHD näkyy nuoren koulupäivässä?

ADHD vaikuttaa merkittävästi nuoren koulupäivän sujuvuuteen vaikeuttaen keskittymistä, toiminnanohjausta ja sosiaalista vuorovaikutusta. Tyypillisesti oireet ilmenevät tehtävien aloittamisen vaikeutena, tarkkaavuuden herpaantumisena, impulsiivisena käyttäytymisenä tai vaikeutena pysyä

LUE LISÄÄ »

Miten ADHD vaikuttaa nuoren itsetuntoon koulussa?

ADHD-nuori kohtaa koulussa monia haasteita, jotka voivat merkittävästi vaikuttaa itsetunnon kehittymiseen. Tarkkaavuuden haasteet, impulsiivisuus ja toiminnanohjauksen vaikeudet johtavat usein tilanteisiin, joissa nuori kokee toistuvaa epäonnistumista

LUE LISÄÄ »